Julkisten tilojen infopäätteet ja kioskit

Sovia Mediassa toimii myös liiketoimintayksikkö, joka toteuttaa infokioski-ratkaisuja. Yksiköllä on kokemusta erilaisten infopääte-ratkaisuiden toteutuksesta ja ylläpidosta jo vuodesta 2009 alkaen.

Infokioskeja / infopäätteitä käytetään mm. myymälöissä, kulttuuritiloissa, infopisteissä ja muissa julkisissa tiloissa tarjoamassa kohdennetulle yleisölle tietoa, jota muuten olisi hankala jakaa. Infopäätteiden avulla parannetaan tärkeän tiedon saavutettavuutta kriittisissä kohteissa.

Infopäätteet ovat kosketusnäytöllä ja/tai näppäimistöllä varustettuja laitteita, joista on pääsy vain haluttuihin sisältöihin. Verkkosivustojen käytön rajaamiseen käytetään suljettua kioski-ohjelmistoa. Kun tarkoituksenvastainen käyttö on estetään, voi verkkoon kytketyn laitteen huoletta jättää julkiseen tilaan kaikkien käytettäväksi.

Infokioskeihin suunnitellaan aina myös tarkoitukseen sopiva navigointi, etusivu ja käyttöliittymä. Laitteen voi myös asettaa pyörittämään tiedotteita, mainoskuvia, animaatioita tai videoita silloin kun kukaan ei käytä sitä. Ja koska Sovia on pääasiassa livestriimauksiin ja videotuotantoihin keskittynyt yritys, onnistuu videoiden siirto näytöille luonnollisesti – joko tallenteena tai livestriiminä.

Yksi esimerkki Sovian toteuttamasta ja ylläpitämästä ratkaisusta on Helsingin sataman matkustajaterminaalien infopäätteet Katajanokan terminaalissa, Olympiaterminaalissa, Länsiterminaalissa ja Hansaterminaalissa (kuva ylempänä).  Niiden kautta pääsee käsiksi moniin matkailijoita kiinnostaviin tietoihin Helsinkiin, Tukholmaan ja Tallinnaan liittyen. Kioskien kautta voi jopa katsella webkameroiden välittämää livekuvaa satamasta.

Omalla jalustallaan seisovat kosketusnäytölliset infokioskit on tehty Suomessa – designin suunnittelusta ja rungon valmistuksesta lähtien. Etulevy on vapaasti brändättävää pintaa ja haluttu kuvitus tulostetaan kirkkaan muovipinnan sisäpuolelle, joka tekee siitä erityisen tyyliikkään.

Infopääte voidaan toki toteuttaa myös täysin erilaisena – esimerkiksi seinälle ripustettavalla kosketusnäytöllä, kookkaalla tabletilla tai perinteisellä tietokoneella. Myös henkilökohtaisille mobiililaitteille voidaan tarjota samat sisällöt mitä kioski tarjoaa.

Sovia tarjoaa lisäpalveluna myös onsite-toimintatuen. Laitteita tarkkaillaan etänä ja ne käydään automaattisesti tarkistamassa ja tarvittaessa huoltamassa, jos toiminta jostain syystä sattuisi keskeytymään. Palveluun sisältyy myös ohjelmistojen säännöllinen päivittämien sekä kuukausittainen käyttäjätilastointi.

Kysy lisää: info@sovia.fi / 045-1217500

Up ↑